First days in vietnam - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van Marjolein Luijten - WaarBenJij.nu First days in vietnam - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van Marjolein Luijten - WaarBenJij.nu

First days in vietnam

Door: Hanoi & cat ba island

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

19 April 2015 | Vietnam, Ðảo Cát Bà

We zitten inmiddels al een paar dagen in Vietnam. Laos hebben we afgesloten tijdens de nieuwsjaarsviering en dat hebben we dan ook goed gemerkt. Een tip: ga niet voor je rust naar zuid oost azie als het nieuwjaar is ;)
Er werden emmers met water over ons heen gegooid en met waterpistolen op ons geschoten, ook op de locals trouwens. Na een paar keer waren we dan zo slim geworden om andere routes door de dorpjes te gaan nemen haha. Daarbij hadden we de laatste twee nachten een guesthouse uitgekozen wat zo 'schattig' in een locale wijk lag weg van het toeristische gebied, voor zo ver dit al aanwezig was in dit dorp. Daar zijn we snel op terug gekomen en eigenlijk hadden we het al kunnen zien aan de 50 scooters die voor de deur geparkeerd stonden want er werd van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat kei en kei hard krakende house muziek gedraaid en valse karaoke. Voor degene die denkt dat ik overdrijf, ik heb bewijsmateriaal waar je alleen al de muren van onze slaapkamer bijna uit elkaar hoort trillen. Welterusten dus ;)
Verder was het hartstikke leuk!
Daarna hebben we woensdag ochtend de bus gepakt naar een stad over de grens in Vietnam. Daar kwamen we ' smiddags om 4 uur aan en hadden niet echt een plan om verder te reizen. Enige plan was dat eindbestemming Hanoi zou zijn. Toen kwamen we vrij snel een bus tegen die in een keer naar Hanoi zou rijden, eigenlijk wilde we dit in meerdere stappen doen maarja dit kwam nou zo op ons af dus die bus hebben we gepakt. De busreis zou 11 uur duren en snachts rijden en dan reis je hier met een 'slaap-bus', een bus met stapelbedden erin. We voelde ons alsof we met groep 8 op kamp gingen.
Wat trouwens leuk is om te vermelden, er wordt hier met een bus, of boot het maakt allemaal niks uit, overal wordt voor gestopt. Als iemand een pakketje moet afleveren, als iemand wat te drinken wilt kopen, als iemand ff uit moet stappen want hij moet nog geld krijgen van iemand die snel aangereden komt met een scooter, alles is mogelijk, je hoeft het maar te zeggen en de bus stopt en de hele bus wacht geduldig op je. Dit gebeurd dan ook om de haverklap dus zo duurt een reis makkelijk een paar uur :)
Lizz en ik lagen al half te slapen om half 10 toen er weer eens gestopt werd, ik keek er niet echt van op gezien de uitleg hierboven, maar deze keer stapte iedereen uit en werden wij ook verzocht de bus uit te gaan.
Toen zag ik dat we met de bus in een restaurant gereden waren, een soort drive in restaurant waar alle passagiers van slaap-bussen gaan eten.
Oja: Lizz en ik waren trouwens de enige buitenlanders én bijna de enige vrouwen, onze bus zat verder helemaal vol met Vietnamezen. Zeer interessant natuurlijk dus en we werden dan ook zeer uitgebreid bekeken en besproken. We hadden eigenlijk helemaal geen honger en dachten ook dat we dan wat moesten betalen of zo. Maar wat bleek iedereen ging aan lange tafels zitten en er werd vanalles op tafel gezet waarvan ik nog steeds geen idee heb wat het was. Deze maaltijd zit bij de busreis inbegrepen. Het enige wat ik kon definiëren was rijst, vlees (maar wat?) en taugé, de rest is een raadsel. De mannen (waarvan er geen een 1 woord Engels kan, dus dat werd echt handen en voeten taal) wisten hier wel raad mee en terwijl iedereen ons uitgebreid zat te bekijken werden onze borden rijkelijk opgeschept, en konden we alles braaf gaan op eten...... Echt niks voor ons!!!!! Hahaha ik wil altijd weten wat ik ben aan het eten, maar dat werd ons hier dan ff snel afgeleerd. Tussendoor kwam er ook nog een mannetje aangerend met 2 lepels omdat ze dachten dat het met stokjes allemaal wel erg ingrijpend voor ons zou worden.
Nou blij dat we ons bordje leeg hadden, zijn we met een volle buik weer terug in de bus gaan liggen.

Sochtends om 6 uur kwamen we in Hanoi aan en zijn we op zoek gegaan naar een hotel, om 8 uur hadden we dan iets leuks gevonden, dat was nog niet zo makkelijk. Kwam misschien ook door de doorbroken nacht die we hadden gehad en het feit dat we opeens weer in een miljoenen stad liepen met constant toeterende auto's. Dit waren we niet echt meer gewend na het extreem rustige Laos. Hanoi vonden we op het eerste gezicht vreselijk, vooral omdat het zo druk en chaotisch was, maar na een paar uur konden we het al beter waarderen :) we hebben die dag de stad verkent en wat toeristische attracties bekeken. De dag erna zijn we met de bus en boot weer verder gegaan naar Cat Ba Island, dat is een eiland in de buurt van Halong Bay maar naar het schijnt een stuk rustiger dan Halong city zelf. Ik ben er nooit geweest dus kan het niet vergelijken maar het is hier inderdaad vrij rustig hoewel er wel een Spanje achtige vibe hangt met tientallen hotels langs de zee view.
Gister hebben we een boottocht gemaakt met een reisleider richting Halongbay, we hadden een guide die een rustige route nam en dat was heel leuk want we zagen steeds geen andere boten. Ik had namelijk verhalen gehoord van mensen dat je soms met 40 boten naast elkaar constant door zo'n gebied vaart.
We zijn gister een stuk gaan kayakken, zwemmen, rotsklimmen voor de echte daredevils (wij niet, aangezien het zonder touwen of niks was, lekker gevaarlijk) en nog op een eiland geweest waar aapjes rond liepen. Was echt een prachtige dag en het leek wel alsof we in een decor van een film set waren zo mooi was het. Gisteravond lagen we dan ook voor Pampus in bed haha :)
Vandaag gaan we het eiland verder verkennen met een scooter en op zoek naar een strand.
Morgen gaan we terug naar Hanoi met de bus en vanuit daar hebben we savonds weer een nacht bus naar een plek richting het zuiden.

Xxxxxxxxxx

• 19 April 2015 - 12:43

Nicole:

Prachtig verhaal Marrie!

• 19 April 2015 - 18:53

Patrice:

Het hele verhaal hield ik mijn adem in pfff Wat een hoop en spannend.
    Zijn jullie ook veel groter dan de mensen daar dat je een reus voelt. .

• 20 April 2015 - 10:32

Jacqueline Hogenhuis:

Prachtig wat een avonturen allemaal, papa en ik genieten van je verhalen en de foto,s. Fantastisch hoor wat jullie allemaal mogen meemaken. Avontuurlijke boottochten, mooie eilanden, gevaarlijke bustochten, ongerepte natuur, lekker eten, aapjes, prachtig weer en iedere dag weer nieuwe indrukken. Geweldig leuk allemaal. Hier gaat alles zijn gangetje. Ik ben al 3 keer in Italie geweest eerst met de cursisten naar Bergamo toe naar Venetie en de vorige week naar Lazise om o.a. WIFI te installeren wat eindelijk is gelukt. Het is hier nu gelukkig ook mooi weer en de volgende week ga ik met papa een week naar Lazise en een week met de trein naar Siena en Florence met de hogesnelheidstrein vanuit Verona. Ik wens jou en Lizz nog een hele fijne reis en verheug mij op de verhalen als je weer terugkomt. Was ik nog maar een keer jong dan deed ik het ook.

• 20 April 2015 - 12:39

Papa:

Ecchhtt super leuk allemaal!! Fijn datje ons zo uitgebreid opde hoogte houdt. Mooi om het allemaal te lezen. Geniet maar lekker van jullie lange reis.
    Papa xxxx

• 21 April 2015 - 16:13

Wil Göbbels:

Geweldig wat jullie allemaal meemaken, doe vooral ook eens karaoke met de Vietnamezen en ga naar het noorden, zo mooi daar en prachtige mensen. Ik geniet van jullie verhalen, groetjes Wil

• 21 April 2015 - 18:06

Mariejose:

Nou gezelli om weer een update te krijgen. xxMJ