happy new year! - Reisverslag uit Nong Khiaw, Thailand van Marjolein Luijten - WaarBenJij.nu happy new year! - Reisverslag uit Nong Khiaw, Thailand van Marjolein Luijten - WaarBenJij.nu

happy new year!

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

10 April 2015 | Thailand, Nong Khiaw

Vandaag hebben we hier het begin van het nieuwe jaar gevierd, dat voor boeddhisten begint bij de zoveelste (weet niet meer hoeveel) volle maan. Waar we eerst in een bijna uitgestorven dorp zaten werd de laatste paar dagen alles op gebouwd om er vandaag een knalfeest van te maken.
Ons huisje ligt heel toevallig bij de rivier waar de finish van de jaarlijks bootrace plaatsvindt. Daar doen 22 boten aan mee van alle omliggende dorpen waar ongeveer 25 mannen in zitten die als een gek peddelen. We hebben 'onze' boot, het team van ons dorp al de hele week intensief hiervoor zien trainen voor ons huisje dus inmiddels waren we zelf ook fanatiek geworden en vond ik het zelfs spannend wie er ging winnen.
Gister ochtend zijn ze begonnen met de oever langs de rivier om te bouwen tot een grote markt straat en vanaf vannacht half 3 (jippie) stonden de boxen al aan met 'gezellige' locale muziek, vanaf half 6 begonnen ze met het echte werk en stonden de boxen knoerhard voor onze slaapkamer aan, bij de finish. We hebben dus een beetje een verstoorde nacht gehad maar ach je moet er wat voor over hebben om het echte dorps gevoel van Laos mee te krijgen.
Het is wel heel leuk om te zien wat zo'n feest met een klein dorpje doet.
Er werden offers aan het water gebracht, drijvende altaartjes met daarop wat rijst en drinken om het water tevreden te stellen. Er kunnen maar niet genoeg kratten bier aangesleept worden, per boot en per bus, en de locale bevolking lust ook al een zelfgebrouwen whisky om 10 uur sochtends haha. Overal op straat wordt gebarbecued en er is zelfs een soort kermis met wat je bij ons zou zeggen oud-Hollandse spelletjes, maar hier dan oud- Laotiaanse spelletjes. Geweldig.

We hebben deze week veel onweer en stortbuien gehad dus niet zoveel gedaan, het was niet echt weer om door de bergen te gaan wandelen. Morgen trekken we door naar het volgende plaatsje per boot, tenminste als het weer het toe laat :) ben benieuwd hoe ons dat weer gaat bevallen, en of we weer zo'n leuk huisje gaan vinden.
Dat was het voor deze keer, xxxxx

• 10 April 2015 - 22:07

Mariejose:

Nou leuk om jullie verhalen te lezen. Gelukkig schrijf je meer dan mijn dochter, haha.
    Liefs M.Jose