Alles op zn Ghanees gemakje - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Marjolein Luijten - WaarBenJij.nu Alles op zn Ghanees gemakje - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Marjolein Luijten - WaarBenJij.nu

Alles op zn Ghanees gemakje

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

23 April 2013 | Ghana, Damongo

Hallo mensen daar ben ik weer :) inmiddels is het dinsdag en hebben we alweer een hoop meegemaakt, ik zal bij het begin beginnen.
Zaterdag ben ik begonnen op de mannenafdeling, dat was zacht uitgedrukt heel anders werken dan in Nederland, patienten worden verzorgd door familie en eten wordt ook verzorgd door familie, dus wij als verpleegkundigen hebben eerst tot half 11 zitten wachten (kletsen, tv kijken etc) tot de arts kwam voor zijn ronde. Toen dit gedaan was zijn we wat infuusnaalden gaan prikken, bloed geprikt en infusen aangesloten. Er waren wel een paar grappige dingen die me opvielen zoals het gebruiken van een infuuslijn als stuwband, tegen een patient met TBC zeggen dat alleen je adem inhouden ook wel goed genoeg werkt om niet besmet te worden en mijn collega's wilden alles weten over hoe het in Nederland geregeld wordt met salaris, een huis kopen, hoeveel vrouwen je mag trouwen en verzekeringen. Dat heb ik ze dus maar allemaal haarfijn uitgelegd.
's Middags zijn we met onze huisvrouw Jane naar de plaatselijke markt gegaan om eten te kopen, hier werden we overspoelt met kleuren, geuren, smaken en krioelende mensen. Er stonden duizenden kraampjes die de markt tot een groot doolhof maakten. Het was handig dat we Jane bij ons hadden want nu konden we tenminste eens eten voor de normale prijs kopen in plaats van 2x zo duur haha ;).

Zondag hadden we vrij dus zijn we naar een weeshuis geweest hier in Damongo, dat was erg indrukwekkend. Kinderen kwamen uit alle hoeken en gaten en wilden allemaal tegelijk aandacht. Op de terugweg naar huis zijn we net zoals op de heenweg met een taxi gegaan waar je in Nederland met maximaal 5 mensen in zou gaan, hier ging dat 'makkelijk' met 8 mensen.

Gister (maandag) ben ik begonnen met werken op de kinderafdeling in het ziekenhuis. De afdeling lag bijna helemaal vol, dat houdt in dat er ongeveer 30 kinderen lagen verdeelt over 2 zalen + bezorgde moeders. Alle kinderen hebben malaria en daarbij soms nog een infectie of longontsteking. Dit was een vermoeiende dag, constant huilende kinderen en baby's want ze zijn allemaal hartstikke ziek, en dan moet je ze ook nog plagen door een infuus of bloed te prikken.
Daarom was ik blij dat ik vandaag met Femke en Esmee naar de OK kon gaan. Ik had gister van Femke gehoord dat er operaties zouden zijn vandaag en toen heb ik vanochtend aan mijn afdeling gevraagd of het goed was als ik daar bij ging kijken en dat was gelukkig geen probleem. (niks is hier trouwens een probleem haha). Dus vandaag heb ik 2 operaties kunnen zien, dat was heel leuk. De OK was natuurlijk heel anders dan bij ons maar gelukkig gebeurde het opereren allemaal heel steriel :).

Wat trouwens ook leuk is om te vertellen is dat de arts is het ziekenhuis een beetje een manesje van alles is. Hij doet de visites op verschillende afdelingen zoals de mannenafdeling en de kinderafdeling, hij brengt kinderen ter wereld op de kraamafdeling, hij opereert zo nu en dan nog eens tussen de bedrijven door en vanmiddag gaan we naar een klinische les die hij gaat geven. Dat is nog eens een handige man!

Verder doen wij hier alles lekker op ons gemak, raken we nergens van in de stress, want dat doet iedereen hier. En dat bevalt eigenlijk prima haha.

Internet is trouwens heel traag en sporadisch dus vandaar dat ik nergens op reageer of foto's er op zet.

Tot de volgende keer !! xxxx

  • 23 April 2013 - 17:44

    Nicole:



    Hoi Marrie,

    Heerlijk om te lezen, geniet maar van het Ghanees tempo !
    x mama

  • 24 April 2013 - 18:07

    Lilian:

    Hee leuk Marrie, vooral dat van je adem inhouden hahaha :p xx

  • 24 April 2013 - 22:52

    Oma Loes:

    Hallo Mar, Er is natuurlijk veel ellende maar rustig aan doen en geen stress is een goede manier van leven.
    xxxxxoma

  • 25 April 2013 - 21:45

    Eugene:

    Heeel apart allemaal..Sjiek hoor dat je dit meemaakt. Nu nog wat olifanten, leeuwen en aapjes...xx eugene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Actief sinds 02 April 2013
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 9969

Voorgaande reizen:

05 Maart 2015 - 09 Juni 2015

Rondreis Thailand, Laos, Cambodja & Vietnam

12 April 2013 - 13 Mei 2013

Reis naar Damongo, Ghana

Landen bezocht: